Blogg

Lønn i skyen

Visma Lønn: Bankforbindelse

I Visma Lønn må du opprette en bankforbindelse for å utføre direkte betaling via bank med remitteringsfil.

Først må du få bankforbindelsen din på plass. Dette gjør du på  Grunndata | Firmaopplysninger | Oppsett | Bankforbindelse, klikk på knappen ”Ny”.
Legg inn navnet på bankforbindelsen din. Velg hva slags bankformat du skal ha, f.eks DnB Telebank. Noen av bankformatene er selvforklarende. Visma Lønn støtter to eksportformater: «Telepay format v2.01» (de fleste banker bruker dette formatet) og «Nets elektronisk remittering (BBS)». Er du usikker på hvilke eksportformat du skal bruke, må du ta kontakt med banken for å høre hvilke format de støtter.

Eksempel på oppsett av en bankforbindelse:

På filnavn velger du hvor bankfilene skal legge seg i ditt system, kjører dere mot server er det viktig at filstien begynner med dobbel (eller en såkalt unc-path, for eksempel: servernavn mappenavn filnavn).
Spør evt. IT-ansvarlig om riktig filsti. Filnavnet bestemmer du selv. Kundenummer i banken er gjerne det samme som det juridiske organisasjonsnummeret, hør evt. med banken og sjekk samtidig om dere bruker divisjon. Operatør, siste brukte sekvensnummer og siste brukte dagsekvensnummer behøver man sjeldent å gjøre endringer på.

Trykk «Lagre» og bankforbindelsen er klar til bruk.

Her ser du hvordan du skal bruke bankforbindelse ved lønnskjøring. Ved å gå på denne linken finner du en film som viser hvordan du foretar en lønnskjøring i Visma lønn.

Dersom du benytter remittering via Visma.net Autopay via ditt ERP system, vil vi anbefale at du vurderer å benytte autopay for utbetaling av lønn. Du finner veiledning til hvordan du kommer i gang med dette på Visma Community. Kontakt oss gjerne på support@teneodata.no for å bestille bistand for å komme i gang med løsningen.

Få siste nytt fra bransjen

Abonner på vårt nyhetsbrev og få ukentlige oppdateringer med aktuelle nyhetssaker.

Del dette innlegget

Meny