Sjelden har et nytt år vært mer etterlengtet. Annerledesåret 2020 var på mange måter både rart og tøft, men ga også nye muligheter. Det var definitivt annerledes. Vi måtte endre oss, og flere endringer har kommet for å bli. Vi tok en nyttårsprat med vår daglige leder, Sven R. Nilsen, for å høre hvilke tanker han har gjort seg om året vi forlater og året som kommer.
Det er naturlig å starte et nytt år med et tilbakeblikk på året vi forlot. Hvordan har dette annerledes-året påvirket Abacus?
Året som gikk, har vært spennende og utfordrende på alle måter. Det startet med full fart i første kvartal. Selv med bråstopp i midten av mars, ble det de beste månedene i vår historie. Usikkerheten var stor når jeg kjørte til Son i slutten av mars, og det ikke var biler på E6. Hva skjer nå? Hvordan skal dette gå? Må vi si opp eller permittere ansatte? Hva kan vi gjøre?
Og hva gjorde vi?
Vi er en stor og flott organisasjon med 9 lokasjoner i Trøndelag, Vestlandet og Østlandet. Det er utfordrende å lede en geografisk spredt organisasjon i en normal situasjon. I slutten av mars gikk vi fra 9 til 65 lokasjoner gjennom plassering av ansatte på hjemmekontor. Å skulle lede en organisasjon med 65 kontorer i usikre tider, er ekstremt krevende. Det fordrer nye teknikker og metoder. Ny teknologi må tas i bruk for alt det er – og kan bli. Allerede i februar hadde vi et høyt fokus på samhandlingsmuligheter gjennom Microsoft Teams. Dette har vi brukt i egen organisasjon gjennom pandemien. Vi har også hjulpet mange av våre kunder å starte samhandlingsreisen.
Hvordan gikk overgangen til hjemmekontoret?
Veldig bra, vi har faktisk blitt bedre! Hvordan er det mulig i vanskelige tider? En av utfordringene vi hadde tidligere var å fremstå som én organisasjon. Samhandling mellom ansatte i den enkelte avdeling gikk fint, men det var krevende å få det til mellom avdelingene. Pandemi og hjemmekontor har gitt nye muligheter, og sveiset oss bedre sammen som organisasjon. Vi står sterkere sammen i dag enn for ett år siden!
Det er utrolig bra å høre! Kan du si litt om hva som skulle til?
Det er et par viktige elementer i ligningen: God flyt av relevant og viktig informasjon er én av dem. Alle bidro til innsamling av informasjon. Det ble gjort kartlegging av kunder og samarbeidspartnere på tvers av lokasjon. Vi delte informasjon i ukentlige fellesmøter. I en usikker tid styrte vi stødig gjennom bølgene ved økt samhandling, informasjonsdeling, og ved å skape nye muligheter. Du har et valg når du sitter i et synkende skip. Du kan enten følge skipet ned, eller gripe alle muligheter som oppstår. Vi valgte det siste.
Et av mine favorittuttrykk er: «Da bretter vi opp ermene og fikser det!». Det har vi gjort! Alle har bidratt. Vi har lagt til rette for fleksible arbeidstider på hjemmekontor, og hatt utvidet åpningstider for våre kunder på support. I tillegg har vi kommunisert vesentlig mer med kundene våre. Vi har skapt nye muligheter i et annerledes marked. Vårt fokus har vært; hvordan vi får det til? Hva kan vi gjøre? Jeg er stolt av det vi har fått til! Jeg er spesielt stolt over alle de fremoverlente og engasjerte menneskene i Abacus!
Når vi nå parkerer 2020, hvilke tanker gjør du deg om det nye året?
Vi har startet en reise som har gjort hverdagen annerledes. Pandemien har gitt oss et nytt arbeidsmønster. Hva betyr det? Vi står friere. Samhandlingsteknologi gjør hverdagen vår enklere. Vi trenger ikke reise for å treffes, verken med fly eller bil. Det er mer effektivt og treffes via Microsoft Teams, enn å bruke tid på reising. Teknologien gir oss muligheter til å jobbe mer effektivt.
I året som gikk var det selvsagt minst like viktig at vi gjorde jobben vår. Men HVOR og NÅR vi gjorde den, var ikke så viktig. Det har vært glissent på kontorene. Vi har jobbet hjemmefra, eller fra andre lokasjoner. Vi har jobbet forskjøvet, fordi vi hadde oppgaver som kunne gjøres når det passet oss. Tiden fremover kommer til å bli preget av økt ansvar for arbeidsoppgavene våre, men mer frihet til å utføre dem når det passer.
Hvilken teknologi vil være retningsgivende fremover?
Skybaserte tjenester
Vi er lidenskapelig opptatt av skytjenester. Det er tjenester som i sin beste forstand er plattform- og enhetsuavhengige. I tillegg er de tilgjengelige overalt du har internett. Denne typen tjenester vokser raskt, og vil prege fremtiden. Vi tror alle skal i skyen, og er klare for å ta dere med på reisen ut i skyen i det tempo som passer dere best. Sammen klarer vi det!
Integrasjoner
Utfordringen i dag er ikke å finne programvare som kan hjelpe oss å jobbe smartere, men å få programvaren til å henge sammen med alle de andre systemene våre. Integrasjoner blir viktigere i fremtiden. Vi må samle data og være i stand til å analysere dem. Det vil gi oss muligheten til å forstå hvor vi er, hvordan vi fungerer, og hvor vi skal gå i fremtiden.
Kunstig intelligens
De siste årene har vi hørt mye om Kunstig Intelligens, KI (eller AI – Artificial Intelligence). Vi er fortsatt kun i startgropen her. Men vi kan ikke lenger spørre oss selv OM kunstig intelligens vil påvirke hverdagen vår. Spørsmålet er hvordan vi kan bruke kunstig intelligens til å få en bedre hverdag og skape nye muligheter. Det vil komme nye muligheter med kunstig intelligens hver eneste dag fremover. Vi må se og gripe dem!
Hva skal vi gjøre mens KI utvikler seg?
Vi skal bli bedre på det vi allerede gjør. Her finnes det store muligheter ved hjelp av automasjon. Automasjon av prosesser vil gjøre oss bedre. Hva betyr automasjon? For meg er automasjon færre operasjoner i hver prosess jeg utfører. Komplett automasjon utfører prosessen uten min involvering. Spørsmålene for 2021 er hva kan jeg automatisere og hvordan får jeg det til? Hva skal jeg gjøre med tiden jeg sparer? Jeg skal jobbe med det som er viktigst – hvordan kan Abacus bli en enda bedre partner for vår kunder!
#UtiSkyen
#StoltAbacuser❤️
Du kan lese mer om oss her.