Blogg

Netthandel blogg

Driver du nettbutikk?

Ifølge DIBS sin rapport, Norsk e-handel, anslås nordmenns forbruk på nett til å være på hele 163,44 milliarder kroner i 2019. Får du din del av kaka?

Hvorfor handler nordmenn på nett? I følge rapporten oppga 37% pris som viktigste faktor, 35% sa bekvemmelighet, og 26% mente utvalg. Av dem som avbrøt kjøpet, oppga 52% at grunnen var for høy totalpris, inkludert frakt og lignende. Andre viktig årsaker var at nettstedet ikke hadde ønsket betalingsform, at registeringsprosessen var for tungvint, at betalingsprosessen ikke fungerte, tekniske problemer på nettsiden, manglede tillit, samt at det ikke var mulig selv å hente varen. Så dersom du får dette på plass, øker sjansen for suksess.

Sammen med våre samarbeidspartnere tilbyr vi en totalløsning

Vi samarbeider vi med leverandører som kan hjelpe deg å sikre den beste kundereisen, fra mobilen i sofakroken. Et vellykket handelskonsept er digitalisert fra A-Å. Vår rolle er å skape flyt i logistikk- og økonomisystemene, gjennom våre Visma-løsninger. Fra innkjøp av varen, til pengene er på kontoen. Enten du selger fra butikk eller nett, eller begge deler. Men den gode kundereisen kan ikke skapes fra bare ved hjelp av én aktør, derfor gjør vi det slik:

Vi samarbeider blant annet med Gurusoft. De er spesialister på netthandel og har gode integrasjoner mot våre Visma-løsninger. En annen viktig leverandør er BxSoftware, eksperter på innkjøp, ordreopptak og varetelling via håndterminaler. Også her finnes det gode integrasjoner mot Visma-systemene Visma.net ERP, Visma Business og Visma Global. Legg til Consignor på frakthåndtering, og du er digitalisert fra A-Å, og klar for suksess!

Hvorfor digitalisere?

Så, hvorfor maser vi om at du må digitaliser interne prosesser? Det er fordi vi synes at innsatsen din på nett skal lønne seg. La oss ta et enkelt erfaringsbasert eksempel: En tradisjonell handelsbedrift innen faghandel valgte å starte nettbutikk. Etter strukturert arbeid for å bli synlig på Google, vise konkurransedyktige priser via prisjakt.no, annonser på Facebook og lignende., vokste butikken ganske raskt til en omsetning på 5 millioner kroner. Butikkens utfordringen var lavere marginer som en følge av å ha mange konkurrenter på kjente merkevarer. Vår utfordring var å hjelpe kunden til å spare indirekte faste kostnader. Altså ble det ingen økning i bemanning, selv om salget økte med 25%. Hvordan gikk det? Det gikk veldig bra! Vi har én del av æren, men kunden selv gjorde grovarbeidet gjennom digitalisering av prosessene. Kanskje vi kan hjelpe deg også? La meg forklare litt nærmere:

Hva bør digitaliseres?

En måte å tenke digitalisering på er:

Produktet. Det er absolutt ikke sikkert at selve produktet skal snakke med internett, selv om de mest usannsynlige ting kan det i dag. Likevel kan det være tjenester knyttet til produktet som med hell kan digitaliseres: Hva med returskjema? Strekkode for sikker indentifisering? QR-kode for utvidet produktinformasjon? Opplærings- og tipsvideoer på YouTube?

«Den digitale selger». Nettside eller nettbutikk «satt opp etter boka». Ryktene sier at minst 80% av all business stater med et nettsøk. Det sier seg selv at å bli synlig er helt avgjørende. Ekspertene sier også at organisk visning er mer effektivt enn å kjøpe seg fram i køen. Godt innhold premieres av Google, så derfor anbefaler vi å blogge i vei:)

Redusere Indirekte kostnader. Dette er vårt fagfelt. Vi har gode og enkle standardløsninger som gjør at du unngår dobbeltarbeid. Nøkkelen er gode integrasjoner og bruk av digitale løsninger overalt der det er mulig. Varemottak som registreres via strekkoder, automatisk digitalt fakturamottak, automatikk i godkjenning av innkjøp, automatisk betalingsformidling, automatisk bokføring av innbetalinger fra alle kilder (som Vipps, OCR, kortselskap), automatisk innfordring, og mange flere. «Mange bekker små gir en stor å» er et dekkende ordtak.

Her kan du se vår video med Ina Bryne i Klart Vann. Hun blir intervjuet om hvordan man lykkes med netthandel.

Kontakt oss for en kaffe og en prat

Vil du vite mer så ta kontakt med oss. Vi stiller gjerne opp til et uforpliktende møte sammen med våre partnere. Kanskje vi sammen kan finner formelen for suksess?

Få siste nytt fra bransjen

Abonner på vårt nyhetsbrev og få ukentlige oppdateringer med aktuelle nyhetssaker.

Del dette innlegget

Meny