FN-sambandet Abacus IT

FN-sambandet: En suksesshistorie om et digitalt skifte

FN-sambandet er en norsk organisasjon grunnlagt i 1946, som jobber for å fremme interesse og debatt om FNs internasjonale spørsmål. For Margareth Hveem Andersen, administrasjonsleder i FN-sambandet, er det ingen tvil om at overgangen til nye løsninger i skyen var verdt det.

Tidligere utfordringer for FN-sambandet

«Våre tidligere systemer var utdaterte, og vi brukte betydelige ressurser på support,» sier Margareth. «Det kostet oss både tid og penger. Når systemansvarlige forlot oss, tok de med seg verdifull kunnskap, noe som gjorde oss sårbare. Vi investerte mye i å trene nye folk.»

Margareth og gjengen i FN-sambandet anerkjente behovet for å oppgradere til skybaserte løsninger, og vekk fra de gamle serverne. De hadde da allerede begynt overgangen til Office365 og Teams, og ønsket å utvide bruken av Visma.net.

«Det var viktig for oss å kunne bruke alle våre systemer på alle plattformer (PC, nettbrett, telefon) slik at vi er operative uansett hvor vi er,» forklarer Margareth. «Vi har hjemmekontor to dager i uka og reiser mye.»

Totalkunde av Abacus

FN-sambandet valgte å outsource regnskap og økonomi til Abacus Ratio, i stedet for å ansette en ny person. «Som en liten organisasjon, er det sikrere for oss å ha en ekspert som kan hjelpe oss med denne delen,» sier Margareth. «Det er trossalt mye lover og regler man må forholde seg til». Videre benytter de også de fleste systemene i Visma.Net og CRM.

Abacus IT som en uvurderlig støtte

Abacus har hjulpet FN-sambandet både i overgangsfasen og etterpå. «Vi fikk god hjelp med å gå over fra gammelt til ny IT-plattform. Abacus tok seg av oppdateringer og ga oss god oppfølging. Prosjektperioden fungerte bra, og vi kom i mål som avtalt» sier Margareth. «Også da vi begynte å komme skikkelig i gang med driften ble vi godt ivaretatt. Vi har fortsatt et sterkt samarbeid med vår kontaktperson i Abacus, som kommer ofte med nye tilbud, muligheter og løsninger.»

Når det gjelder support, er FN-sambandet svært fornøyd. «Vi bruker e-post for ikke-hastende saker, og telefon for hastende saker, og får alltid god oppfølging» forteller Margareth.

FN-sambandet har innført en intern policy om at ingen får kontakte Abacus uten at de har gått via en av dem i administrasjonen. «Vi kontakter kun Abacus når det er nødvendig. Vi har hatt veldig stabile ordninger, og bruker i grunn veldig lite support. Problemene er vanligvis ikke så store at de ikke kan løses internt» avslutter Margareth.

Du kan lese mer om FN-sambandet her.

Få siste nytt fra bransjen

Abonner på vårt nyhetsbrev og få ukentlige oppdateringer med aktuelle nyhetssaker.

Del dette innlegget

Påmelding nyhetsbrev

Meld deg gjerne på nyhetsbrevlisten, så lover vi å holde deg oppdatert.

Book demo

Vi tar en gjennomgang for å vise deg hvordan tjenesten fungerer.

Vi benytter informasjonskapsler (cookies) til forbedring av brukeropplevelse, analyse og markedsføring som forklart i Personvern.