Etter å ha jobbet i mer enn 20 år som konsulent og rådgiver innenfor ERP-verden så har jeg lært meg mye om prosesser og løsninger. Kort oppsummert vil jeg si at jeg gjennom årene har blitt en teknologientusiast som brenner for effektivisering, digitalisering og automasjon. Alle disse områdene har vært buzz-ord over en lengre tid, men ut fra hastigheten som næringslivet flytter seg i så tror jeg at dette er noe vi kommer til å snakke om lenge. Vi flytter oss (for) sakte og bruker tiden vår på ekstremt mange manuelle prosesser. Regnskapsbyrå generelt har stort potensiale for å bidra til økt lønnsomhet blant sine klienter.
Jeg tror at dersom næringslivet øker fokuset på disse områdene så vil en spare masse tid på prosesser som kan utføres av standardiserte og automatiserte løsninger. En vil redusere behovet for at ansatte skal jobbe så mye manuelt, og en vil kunne nyte godt av at disse ansatte kan bistå selskapene med bedre utnyttelse av sin tid og med verdiskapende arbeid.
Som en av fire foretrukne partnere innenfor bransjen hos vår største samarbeidspartner, Visma Software AS, så kan jeg med trygghet si at Abacus IT har god forståelse av bransjen og deres leveranse av tjenester til deres klienter.
Regnskapsbyråbransjen er dessverre intet unntak når det gjelder effektivisering, digitalisering og automasjon. I tillegg til at det er viktig at hele bransjen har fokus på disse områdene i egen bedrift så mener jeg at de har et samfunnsansvar også ovenfor sine klienter.
Hvordan og på hvilke områder et selskap eller et regnskapsbyrå skal kunne bistå sine klienter med å effektivisere, digitalisere og automatisere er ikke sagt i en setning. En bør analysere alle prosesser for å finne hvor en kan spare tid, redusere kostnader og øke inntjening for å nå økt lønnsomhet.
Innfordring
En av prosessene som det kanskje syndes mest i er innfordring. Jeg mener bestemt at det norske næringslivet bruker alt for lite tid på denne prosessen og den tiden de bruker er helt feil.
Veien til innfordring virker lang og tungvint. En starter prosessene alt for sent og når en skal purre/sende til inkasso så tas det alt for mye hensyn til personlige relasjoner. Summen av disse elementene fører dessverre også til økonomiske tap for næringslivet.
Fakturaer er ferskvare, og det å opprettholde god likviditet er helt sentralt for enhver bedrift. Samtidig er det tidkrevende å ha full oversikt over forfalte krav, innbetalinger og krediteringer, eller å følge opp purringer.
Vi har løsningen!
Derfor digitaliserer og automatiserer Kravia innfordring i regnskapsførers eksisterende arbeidsflyt, gjennom unikt gode toveis integrasjoner med byråets økonomisystemer. Med andre ord får både regnskapsfører og bedriften enda bedre kontroll og større forutsigbarhet på pengeflyten.
Ved å ta i bruk Kravia sin innfordringsløsning kan klienten og byrået ha en felles portal for administrasjon av innfordring. Tjenesten er fullt integrert med byråets økonomisystem. Det kreves ingen installasjon hos klienten og løsningen kan nås via nettleser på pc, nettbrett eller mobil.
Når den utgående fakturaen er bokført i regnskapet så vil den ubetalte posten, som tidligere, ligge på «åpen-post-listen». Her ligger posten frem til den er betalt. Dersom den ikke betales til forfall så vil en ved å ta i bruk Kravia sin tjeneste automatisere innfordringsrutinene sine ut fra innstillinger som en selv er med å definere.
Ved å bruke digitale verktøy som integreres sømløst med eksisterende løsninger, vil du til enhver tid være oppdatert på utestående og kan være tidlig på ballen med løsninger for dine kunder. Det sparer tid, reduserer risiko for feil – og øker sannsynligheten for å få betalt.
Løsningen er svært enkel i bruk, og kan brukes både av regnskapsfører og bedriften selv. Vår erfaring er at samarbeid er den beste fremgangsmåten. Ta gjerne kontakt med oss for å høre mer om denne løsningen!
Artikkelen er skrevet av Marita Langhol, avdelingsleder i Bergen. Hun er kjent som en pratsom, blid og engasjert nordlending, med stor interesse for smarte løsninger.
Du kan lese mer om oss her.