project management

Rapportering i Severa

Får du tak i de verdiene du trenger – når du trenger dem?

For å få full utnyttelse av rapporteringsfunksjonen i Severa, er det viktig at man har gjort seg kjent med de ulike måtene å filtrere og kategorisere prosjekter, ansatte og kunder på. Her er det mange muligheter:

  • I systemet har man noe som heter «markedssegmentering» som brukes for kategorisering av kunder. Her kan man eksempelvis sortere på  kundetyper eller regioner.
  • Videre kan man bygge opp en kategoristruktur for prosjektene med såkalte nøkkelord. Det er ofte behov for å dele inn prosjektene i fastprisprosjekter, løpende prosjekter, komplekse prosjekter, eller prosjekter med ulike faktureringskriterier.
  • Det er også smart å benytte seg av prosjektstatuser, og være flink til å oppdatere prosjektene etter hvilken situasjon de til enhver tid er i. Gjør man dette konsekvent så er det enkelt å kunne ta et pålitelig utvalg på prosjekter som kanskje trenger ekstra fokus, eller vise ledelsen hvilke prosjekter som er under full kontroll.

Sett opp egne KPI-er

Det jeg nå har nevnt er standard nøkkelverdier som kan brukes i mange sammenhenger. Er det imidlertid sånn at dere ønsker å få tak i en verdi som ikke finnes som standard, så ikke fortvil. Det er funksjonalitet i systemet gjør det mulig å skape sine egne nøkkelverdier (KPI-er). Du som kunde må bare kunne redegjøre for hvordan dere rapporterer, og hva dere rapporterer på. Et konkret eksempel på det er faktureringsgrad eller «fakturerbar tid» som det heter i Severa (hva som regnes som produktiv tid).  Det er noe som ofte måles ut fra helt ulike kriterier fra bedrift til bedrift, og dermed bør tilpasses den enkelte bedrift.

Er man en større organisasjon med flere ulike klienter og systemer, men ønsker å rapportere i ett og samme system,  kan det være lurt å se på mulighetene med One Stop Reporting. Denne løsningen gir mange rapporteringsmulighet og støtter blant annet Severa og Visma.net Financials.

Kjenner du at det er på tide å få orden og struktur i prosjektarbeidet? Benytter du Severa og er nysgjerrig på hvordan rapporteringsarbeidet kan optimaliseres? Eller ønsker du å høre mer om løsningen Severa? Vi i i Abacus hjelper deg gjerne.

Artikkelen er skrevet av vår Rådgiver Lukas Becker. Lukas har lang erfaring med å forenkle og forbedre prosjektarbeid med Severa. Ønsker du å prate med Lukas, kan du kontakte ham på mail: lukas@abacus-it.no.

Få siste nytt fra bransjen

Abonner på vårt nyhetsbrev og få ukentlige oppdateringer med aktuelle nyhetssaker.

Del dette innlegget

Påmelding nyhetsbrev

Meld deg gjerne på nyhetsbrevlisten, så lover vi å holde deg oppdatert.

Book demo

Vi tar en gjennomgang for å vise deg hvordan tjenesten fungerer.

Vi benytter informasjonskapsler (cookies) til forbedring av brukeropplevelse, analyse og markedsføring som forklart i Personvern.