Når du fører en kostnad og kommer til beløpsfeltet, kan du taste «p» og beløpet du ønsker å fordele. Skal du for eksempel periodisere kr 10000,- taster du p10000. Da kommer det opp en dialog hvor du enkelt registrerer antall perioder som du skal periodisere over. Ved å benytte denne funksjonen vil du effektivisere arbeidet med kostnad-registrering.
Eksempel:
Faktura fra leverandør på kr 100000,- i dette tilfellet eks mva
Registrert første linje med K leverandør og fakturabeløp
Gå til linje 2, legg inn Debet f.eks 6300
Det enkleste er å bruke P før beløp i bilagsregistrering.
Da kommer det opp en boks, hvor man legger inn antall perioder og konto for mellomføring ( interim ). Dette fordi man må balansere hver periode. Trykk lagre og fordelingen rulles ut.
Dersom man har avgiftsbehandling på linje 2 vil dette bli håndtert korrekt.
Håper du har nytte av dette tipset!
Du kan lese mer om oss her.