Blogg

Regenerering av regnskapssaldoer/feil i saldoer – Visma Business

Det skal helst ikke skje, men noen ganger er det ting som ikke stemmer
i regnskapsutskriftene. For eksempel at kontoutskriften ikke stemmer
med UB på saldorapporten. Det kan være flere ting som er årsaken til
differansen, men i denne artikkelen skal vi se på den metoden som løser
problemet i de aller fleste tilfellene, og som alltid bør være punkt én når
en differanse mellom transaksjonene og saldo har oppstått.

Det vi gjør er å regenerere regnskapssaldoene. Regenerering av regnskapssaldoer er en funksjon som finnes under Bedriftsparametre. De
fleste har dette som en knapp i skjermbildet, men det kan også velges
fra behandlingsmenyen. Velger du denne, får du frem en dialog. Her kan
du velge hvilke saldoer du ønsker å regenerere og i tillegg velge å starte
regenereringen fra en spesifisert regnskaps-periode. Dersom det ikke
legges inn år og periode, starter Visma Business fra første regnskapstransaksjon og går igjennom hele regnskapet. Dette kan ta lang tid, så dersom
regenereringen kan begrenses til en kontotype og/eller et kortere
periodeintervall, er dette en stor fordel. Når denne prosessen startes, tar
Visma Business for seg transaksjonene innenfor de angitte kontotypene/
periodene, og regner ut saldoene på nytt. Stemmer regnskapstallene
dine fortsatt ikke etter regenereringen, er problemet langt mer alvorlig.
Da er det best å kontakte superbruker, support eller
en systemkonsulent

Få siste nytt fra bransjen

Abonner på vårt nyhetsbrev og få ukentlige oppdateringer med aktuelle nyhetssaker.

Del dette innlegget

Meny