Her følger en oppskrift for hvordan dette aktiveres. Oppskriften forutsetter at man allerede har aktivert AutoInvoice.
For at systemet skal kunne vite nok om kunden til å sende den på beste måte, må følgende felter være på plass:
- Sett landnr = 47 og org.nr må være utfylt. Systemet sjekker om org.nummeret kan motta fakturaen elektronisk.
- Hvis ikke prøver den å sendes på epost. Da må epostadressen “AutoInvoice e-post adresse” være fylt ut (se punkt A under).
- Hvis ikke, og hvis du har aktivert print-tjenesten (se punkt B under), så må adressen være fylt ut, slik at den sender fakturaen per papir/post til kunden. Både adresselinje1, adresselinje2, postnr og poststed vil stå på konvolutten.
- «Sendem. for dok. 1» må settes til å sende via systemet. Dobbeltklikk i feltet for å få frem dette skjermbildet:
Sjekk at verdiene 1-3 er satt på alle kunder. Kopier verdien i 4 til alle kunder. Dermed vil alle fakturaer heretter sendes via systemet, og behovet for å vurdere sendemåte vil ikke være der mer.
Punkt A:
I Visma Business i feltet «AutoInvoice behandling» under Bedriftsopplysninger bør det krysses av for «Bruk utskrift hvis «AutoInvoice e-postadresse» er tom». Da bruker den bare denne e-postadressen for utsending av faktura på e-post via systemet. Hvis dette krysset ikke er satt, så brukes e-postadressen i feltet «E-postadresse» hvis «AutoInvoice e-postadresse» er tom.
Punkt B:
Print-tjenesten kan aktiveres i portalen (autoinvoice.visma.com) under Innstillinger, Sende fakturaer. Dette kan også aktiveres fra Business under menyvalget Hjem, «Opprett AutoInvoice-konto». Menyvalget kommer frem på tabellen Bedriftsopplysninger.
Kontakt gjerne aktivering@visma.com eller bestill bistand fra oss i Abacus for å komme i gang med løsningen